Langkau ke kandungan utama

Banyaknya Nama!!

Assalamualaikum. Nama aku Nur Asilah Ariffin. Biasanya org panggil aku Asilah. Itu yg selalunya. Tapi kadang2 mcm2 situasi yg membuatkan aku ubah nama aku. Kejap Aila, kejap Shila, kejap Qila, kejap Ila.

Sebagai contohla, aku selalu beli burger ngan acik ni. Dia selalu tanya nama aku bila amik order supaya tak tertukar burger. Mula2 aku ckp sebut asilah. Tapi acik tu dgr Asyilah. Ok aku mengaku aku pelat sebut nama sendiri..senang ckp pelat S. Huhu.. sbb tu aku tukar2 nama. Itu la sebabnya.. Aku siap eja lagi nama aku kat acik tu. Tp aku rasa tindakan aku tu buat aku malu je. Jadi, baik aku buat singkatan je.

Lepastu tukar jadi Shila. Dah tukar shila, abg yg buat burger tu kata Sheila Mambo, Shila Amzah. Aku pun mcm hmm.. tukar lagi nama..jadi Ila pulak..tp acik tu salah dgr lagi, didgrnya Qila pulak..aduii..aku pun redha jela dgn nama tu.

Sejak hari tu, kalau beli burger aku letak nama qila sampai acik tu dh igt nama aku tu. Padahal lain nama aku. X pela..saya maafkan ye acik. Bila tukar Qila ni tetiba aku teringat mak pernah cerita dulu, masa lahirkan aku, mak nak letak nama Aqilah. Tapi bila perasan je nama Asilah kat senarai nama2 islam tu, terus amik tu.

Nama Aila pulak diambil sebagai nama pena aku atau nama komersial aku. Yela, mana tahu satu masa nanti aku jadi pengarah ke, penulis ke, boleh pakai nama tu. Aku tak nak la jadi kes sebut nama lain, tapi org yg mendengarnya lain. Sebut Asilah yg dgrnya Asyilah..

Kesimpulannya, janji suatu nama tu membawa makna yg baik takpe. Selagi orang x de nak panggil sampah, okay lagi. Tapi sekali panggil nama yang kurang ajar, sekali aku bagi pengajaran untuk dia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bila Kata Cinta

Assalamualaikum. Hari ni Aila ada story nk share. Satu perkataan yg boleh jadi kita suka dan kita benci. What is it? Heee..tetiba malu nak sebut..C.I.N.T.A..in english is L.O.V.E..Sejarah cinta aku, aku ni pernah disukai orang dan pernah menyukai orang tapi tak pernah lagi terikat dengan istilah couple boyfriend girlfriend gitu..haha..but i have boys friend.. Dulu, aku tanya diri sendiri, kenapa ada orang boleh suka kat aku? Banyak kali aku tanya. Aku bukannya lawa macam Neelofa, Mira Filzah dan ramai lagi la..tapi still, aku bingung.. Kenangan disukai orang kali pertama. Masa tu darjah 5. Kepada yang berkenaan, maafkan aku. Hahaha.. aku dan dia selalu gaduh. Sejak aku pindah tempat duduk dari belakang sekali sampai la ke depan, entah macam mana dia boleh suka aku. Aku pun tak faham. Tulis surat lepastu lipat bentuk kapal terbang, nak target kat aku tapi tersasar meja sebelah. Lepastu kantoi, classmate tahu. Aku balik rumah ketawa berdekah dekah baca surat dia. Sorry.. Sebenarnya, ad
Assalamualaikum wbt.Alhamdulillah..akhirnya dapat juga saya membeli Album terbaru Devotees iaitu 'Berjalan Tanpa Henti'.Setelah sekian lama saya menantikannya.Diharap album terbaru ini menjadi pilihan ramai.